perjantai 11. toukokuuta 2007

Paul McCartneyn uusi albumi myyntiin myös digitaalisesti

Paul McCartney on tehnyt pienessä mittakaavassa historiallisen liikkeen, kun hänen uusi sooloalbuminsa tulee myyntiin myös ykkösinä ja nollina. McCartney on nykyään Starbucksin labelin artisti ja yhtiö tulee tekemään albumin tiimoilta digitaalista markkinointia laajasti. Julkaisu herättää paljon mielenkiintoa, koska se myös ennakoi sitä, että Sir McCartney ja muut Beatlesien oikeuksienomistajat saattavat olla menossa kohti digitaalista maailmaa.

Beatles-repertoaari ei edelleenkään ole saatavissa digitaalisina versioina (ainakaan laillisesti) ja siihen suurimpana syynä lienee ollut Apple-levymerkin kiistat sen toisen Applen kanssa. Eiköhän McCartneykin hiljalleen taivu siihen, että on järkevmpää antaa ihmisten ostaa Beatlesia myös verkossa. Toisaalta tämä saattaa olla kaikkien aikojen digitaalisen markkinoinnin kovin veto: annetaan maailman odottaa tarpeeksi kauan ja juuri sitä bändiä, joka on ehkä kaikkien aikojen "ultimate" populaarikulttuurin historiassa. Ja sitten, kun materiaali tulee saataville, niin se dominoi jonkun aikaa totaalisesti markkinat.

1 kommentti:

Elements Music kirjoitti...

Tässä on kyllä aika hyvät ainekset isoksi "pommiksi", eli noin laajan ja historiallisen katalogin tuonti digitaaliseen maailmaan tulee varmasti posauttamaan myynnit hetkellisesti uusiin sfääreihin. Kyllä ainakin allekirjoittanut on kovasti innoissaan päästessään fiilistelemään sitä arkistoa, ja aika hyvän pumssin voi vielä ostaakin. iPodissa ei tällä hetkellä paljoa Liverpoolin poikien kamaa ole. "If you like The Beatles, you could be interested in..." sanoo downloadkaupan suositus, ja minä haluaisin ainakin kaikki meidän artistit tuon lauseen jatkoksi.