torstai 19. huhtikuuta 2007

Levymyynti laskee USA:ssa

Kovin ovat alavireisiä nämä levyteollisuuden uutiset. Levymyynti senkun laskee USA:ssa - se nyt tuskin kenellekään mikään uutinen enää onkaan. Suunta on sama kaikkialla.

Sen sijaan tuossa pop-uutisten lyhyessä jutussa mainittu musiikkibisneksen antama selitys laskulle on jotenkin pelottava. Myynnin lasku johtuu kuulemma piratismista. Uutisessa ei mainita lähteitä ollenkaan, mutta kun juttu on Ylen uutisissa, niin kai siellä joku toimittaja on harjoittanut journalistista työtä.

Levyjen myynnin laskun syynä ei ole pelkkä piratismi. Se on yksi osa osa totuutta, mutta musiikkiteollisuus on itse ihan yhtä suuressa roolissa tässä laskevassa trendissä. Yhä kiihtyvä tarjonnan määrä ja äärettömän nopea hittikiertokulku tekee vaan tehtäväänsä, ei tässä sen kummemasta ole kyse.

Musiikin kuuntelu, seuraaminen ja käyttö on puolestaan koko ajan kasvamassa. Musiikki siis voi hyvin, bisnes niin ja näin. Minusta se on helvetin kiehtova tilanne. Meillä on kuitenkin mahdollisuus reagoida muutokseen.

3 kommenttia:

Kimmo kirjoitti...

Tuo ylen uutinen on näköjään moderoitu Reutersin feedistä. olisi kiva jos tuota uutista voisi kommentoida, niiinkuin aika monessa muussa verkkomediassa on tapana...

Kimmo kirjoitti...

Piti vielä lisätä, että ylessä oli muiden virheiden lisäksi myö puolitettu tuo prosentti... oikea luku on siis 13% pudotus. Tässä linkki Gerd -sedän blogipostaukseen aiheesta. Gerd on vauhdissa..
http://www.gerdleonhard.net/2007/04/music_cd_sales_.html

Elements Music kirjoitti...

"...ja Suomessa."

Juu, kun helmikuun lasku suomessa oli noin 15%(kappaleissa)/16%(euroissa) edellsisvuoteen verrattuna, on maaliskuu ollut jotakin 30%. Muistan kesän, jolloin vastaava romahdus oli juuri tapahtunut Ruotsissa. Vuosi oli 2004 ja talvi oli ollut länsinaapurille levymyynnin kannalta katastrofaalinen. Suomessa oltiin onnellisen tietämättömiä, että moinen on edes mahdollista. Olin vierailemassa sikäläisen major-kustantajan kesäpippaloissa, ja keskustelukumppanina oli bändeistä vastaava A&R. Siellä kappalemäärät isoilla artisteilla olivat pudonneet 60-90%, eikä naurattanut kollegaa budjettien kanssa taistelu. Hänellä oli eräs artisti, jonka edellinen levy oli myynyt 130.000 kappaletta. Nyt kaupoissa ollut levy oli nippa-nappa myynyt 30.000. Kaverin tuskaa saattoi vain kauhistella, ja toivoa päälle, että kotimainen markkina jaksaa. Pari vuotta vierähti, ja tuo ruotsalaisten ongelma tuntui jo todella kaukaiselta. Maailmalta raportoitiin, että levymyynti laskee. "Mitä vielä, Suomi vetää ja musa myy. Saatana!" täällä uhottiin ja väännettiin duunia. Ja todellisuus seisoikin nurkan takana naureskelemassa, että annetaan kaverien uskotella vielä hetken pääsevänsä pälkähästä. Ja niin tulikin kevät 2007.

Nyt on aika katsoa peiliin ja todeta, että tämä oli ennakoitavissa. Samoin on aika miettiä, että miten saadaan kuluttajille tarjottua uusia ja hienoja musiikkituotteita, joista he jopa maksaisivat meille sopivan korvauksen. Ehkä ratkaisu on vintage-tuotteet kuten vinyyli, ehkä elämyksiä voidaan kohta paketoida hienosti. Pitää vain aina muistuttaa itseään siitä, että elämä kulkee sykleissä ja ylämäet taittuvat aina alamäiksi. Naapurin tilannetta kannattaakin seurailla.