perjantai 13. huhtikuuta 2007

Kultalevyrajat Suomessa

Tuntuu siltä, että keskustelu kultalevyrajoista nousee Suomessa aina säännöllisin väliajoin esiin. Nyt oli mennyt pitkään ilman aihetta, mutta Ylen popuutiset on kaivanut kultarajat naftaliinista pinnalle.

Suomen virallisen listan kokoajan Jake Nymanin mielestä kultaraja - 15 000 kpl - on Suomessa liian helposti saavutettavissa ja kun liian moni artisti saavuttaa kultamyynnin, niin kyseisen plakaatin arvostus laskee. Olen itse ajatuksesta ihan samaa mieltä; liian moni kultalevy varmasti nakertaa arvoa. Se, että raja saavutettaisiin liian helposti on puolestaan aivan uskomatonta puhetta. Asia on aivan päinvastoin. Kultarajaa ei todellakaan saavuteta ihan noin vain. Varsinkin, jos artisti ei tule ison yhtiön tai laulukilpailun kautta, niin kultaraja on päinvastoin aivan mielettömän työn, tuskan ja tuurinkin takana. Eikä isokaan yhtiö todellakaan mikään tae isoon myyntiin ole. Media on nykyään hyvin selektiivinen, isoihin ketjuihin saa hädin tuskin levyjä myyntiin, jos kyse ei ole suorasta Top40 -tuotteesta. Kyse on siitä, miten sinne Top-kerhoon päästään.

Viimeisten vuosien aikana Suomessa on kultarajaan yltävien julkaisujen määrä laskenut vakaasti, samaan aikaan, kun itse levyjen julkaisumäärä nousee. ÄKT:n sivujen kautta pääsee esimerkiksi tutkimaan tilastotietoa viimeisten vuosien myydyimmistä äänitteistä. Tilastoissa on otettu huomioon kultarajan ylittäneet tuotteet ja se lista kertoo paljon. Kultamyyjät (artistit) senkuin vähenevät ja puolestaan konseptilevyt tuntuvat olevan niitä, joita voidaan myydä todella paljon. Näillä konseptilevyillä tarkoitan Pikkuoravan, Smurffien, The Ratzzien ja vaikka Synkkien laulujen maa -kaltaisia levyjä.

Mistä sitten johtuu, että illuusio liian alhaisesta kultarajasta on olemassa? Yksi syy voi hyvinkin olla levy-yhtiöiden yleinen tiedostuspolitiikka, joka mielestäni on todella typerää ja itse tiedostutoiminnan uskottavuutta syövää. Yhtiöistä mielellään toitotetaan medialle, miten moni juttu myy kultaa, vaikka todellisuudessa kultarajaan saattaa olla vielä parikin tuhatta levyä matkaa. Lisäksi on hölmöä tiedottaa, jonkun levyn myyvän ennakkoon kultaa. Kuluttajat eivät ole koskaan ymmärtäneet, mitä tämä tarkoittaa. Kun jälleenmyyjät tilaavat levyä sisään liikkeisiin, niin sillä voidaan ylittää jo 15 000 levyä, vaikka yhytään levyä ei olisi myyty tiskin yli. Surullinen esimerkki oli popstars-bändi Indx, joka sai platinaa, vaikka floppasi aivan totaalisesti. Kun media ja jälleenmyyntiketju ns. käsittelevät pientä osaa artisteista isommin, niin niille usein käy myös myynnillisesti hyvin - ja tätä luonnollisesti taas ruoditaan lisää julkisuudessa. Tämän syklin ulkopuolella on uskomattoman paljon hienoja, lahjakkaita artisteja, jotka saavat tehdä aika kovaa ja pitkään duunia, että kultalevyjä ripustellaan seinille. Tai myydään ylipäänsä mitään.

Vertailun vuoksi. Ruotsi laski juuri kultarajaa 20 000 myytyyn levyyn, vaikka markkina on kaksinkertainen Suomeen verrattuna. Moneen muuhunkin maahan verrattuna Suomessa on todella haastavaa myydä kultaa. En tosin toivo, että rajaa täällä laskettaisiinkaan, mutta minusta tämä alkanut keskustelu kannattaa lopettaa nopeasti.

13 kommenttia:

Kimmo kirjoitti...

Moi Jani, löysin blogisi tuolta blogilistalta kun kelailin blogosfääriä... Oon samaa mieltä tuosta kultalevyrajan haasteellisuudesta. Mitä tulee Suomen viralliseen myyntilistaan noin yleensä, niin sen funktiota pitäisi kyllä vakavasti miettiä. Lista ei mielestäni anna kovin mairittelevaa kuvaa äänitebisneksestä tällä hetkellä. Muutama viikko sitten listalla keikkui koko Metallican tuotanto, Kill em All muistaakseni jossain top 5:n tietämissä. jos levyjä oikeasti myydään niin vähän että yhden artistin koko back-katalogi paukahtaa listalle keikkauuutisen myötä, voisi olla aika lopettaa koko listan julkistaminen, tai ainakin miettiä tiedonkeräysperusteet uusiksi?

Jani Jalonen kirjoitti...

Morjensta Kimmo!

Hauska nähdä sinuakin täällä. Tähän asti bloggailu on ollut ihan omaa harrastusta; nyt täällä käy jo ulkopuolisiakin :-)

Samaa mieltä olen kanssasi. Tämä kevät näyttää olevan aivan erityisen hiljainen levymyynnin suhteen ja minusta ala tarvitsisi todella keskustelua paitsi listaperusteista, mutta myös yleensä siitä, millaisia tuotteita enää jälleenmyyntipisteisiin otetaan myyntiin. Olen itse huomannut nyt ensimmäistä kertaa urallani, että lukuisia tuotteita ei enää oteta valikoimiin ollenkaan, vaikka promootio olisi vähintäänkin kunnianhimoista. Aika hurjaa, kun ei ole enää käytännössä edes mahdollisuutta ostaa tallenteita, ellei levy ole jo lähtökohtaisesti listakamaa.

Ilmeisesti tammikuun levyale on vetänyt liikkeet aivan ähkyyn ja jengi hakee edelleen alessa mukana olleita tuotteita ja mid pricea.

Listalle mennään nyt tosi pienillä myynneillä ja aihe kuplii taatusti monen yhtiön oven takana. En voi mainita artistien nimiä, mutta monien kansainvälisten supertähtien uusien levyjen shippaukset ovat jo niin pienillä tasoilla, että päätä huimaa.

Toivottavasti albumilistalle ei käy niin kuin sinkkulistalle, jolla ei ole enää mitään käytännön merkitystä mihinkään. Elämme todellakin muutoksien aikoja!

Oisko näissä aihetta Musiikki&Media -keskusteluihin? Nyt en muuten halua moderoida mitään :-)

Kimmo kirjoitti...

Olet ihan oikeassa, kyllä tässä varamasti on aihe joka ansaitsee tulla musamediassa käsitellyksi. Täytyy miettiä vaan oikeaa käsittelytapaa. Pelkkien ongelmien esittelemisen sijasta olisi hyvä pystyä tuomaan erilaisia ratkaisumalleja esille. Mutta mietitään, jokunen päivä on vielä aikaa ennen tapahtumaa... tuolla muuten on mun henkilökohtianen pieni korteni kekoon levymyynnin vauhdittamiseksi :)
http://www.paivanbiisi.blogspot.com/

Sampo kirjoitti...

Mielenkiintoista on myöskin se, että samalla kun musiikin kulutus (eli kuunteleminen) on kasvanut, levyjen myynti laskenut, niin kultalevyraja on tullut alas viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana vain kaksikymmentä prosenttia.

Levy-yhtiöiden pitäisikin lyödä viisaat päänsä yhteen ja kehittää itselleen uusi markkinointiväline, joka mittaisi realistisemmin musiikin suosiota. Tämä onkin hankalampi ongelma, koska siinä missä paljon musiikkia omistavalla oli kymmenen vuotta sitten sata albumia cd-hyllyssään, on nyt musiikin tehokuluttajalla kymmenen tuhatta kappaletta iPodissaan (joista aika harvasta on maksettu).

Jälleenmyyntipisteistä sen verran, että niiden haluttomuus ottaa tuotteita myyntiin on erikoista. Nettikauppojen suuri etu tällä hetkellä on "long-tail" strategia. Eikö isojenkin levykauppojen kannattaisi yrittää edes kilpailla tällä saralla? Voisihan siitä kymmenmetrisestä Top40 hyllystä lohkaista vaikka pari metriä uudelle musiikille...
Ihminen on kuitenkin sosiaalinen eläin, myytiin musiikki usb-tikulla tai cd-levyllä.

Loistavaa muuten, että joku bloggaa Suomessa tältä alalta! Kiitos!

Sampo

Jani Jalonen kirjoitti...

Uskomatonta, että blogissa on jo ihmisiä, joita en tunne, huikeaa :-)

Kiitos kommenteista! Yksi hyvä listamittari ja myös kultalevymittari voisi olla yksikkömyynti, sekä fyysinen että digitaalinen. Minusta tämänhetkinen tilanne, jossa digilistat ovat erikseen, on aika teennäinen. Lisäksi digilistasta kai edelleen puuttuu iTunes. Moni asia näissä yhteyksissä hakee paikkaansa, mutta käytännöt löytyvät varmasti.

Jälleenmyyjät eivät koe CD:tä enää kovin kilpailukykyisenä tuotteena. Hyllytilan ovat vallanneet pelit ja DVD:t ja siinä mielessä satsaaminen CD-katalogiin ei ole enää kauppiaille kiinnostavaa. Levyjen hintapaine alaspäin on selvä ja siihen suuntaan ollaan laajasti menossa - ennemmin tai myöhemmin. Tuo ajatus uuden musiikin erityishyllyistä liikkeissä on loistava! Sitä voisi lähteä jopa edistämään.

Anonyymi kirjoitti...

Huomenta Jani !
On ihan pakko kertoa tositapaus 90 - luvun puolivälistä, kun olin vielä äänitealalla eli omistin levykaupan Turussa.
Silloisen Radio mafian toimittaja kävi kaupassamme tekemässä juttua listaohjelmaan ja kysyi mielipidettäni levyjen hinnoista. Julkesin sanoa ääneen, että levyt maksavat liikaa. Parin monikansallisen levy - yhtiön edustajat ripittivät minua heti seuraavalla viikolla, ettei noin saa sanoa. Edelleen olin jo silloin sitä mieltä, että levykaupat ovat katoava luonnonvara ja että musiikin myynti tulee siirtymään nettiin tavalla tai toisella. Silloin internet vasta teki tuloaan, mutta ei asian ymmärtämiseen tarvinnut ola Nobel-tason taloustieteilijä. No, nämä samaiset herrat nauroivat röhönaurua ennustukselleni, " ei noin tule käymään ikinä" oli vastaus. Kumpikaan näistä "kommentaattoreista" ei enää työskentele alalla.
Ladattu musiikki pitäisi ilman sisällyttää myyntilistoihin eikä pitää erillään.
On aika valitettavaa, että uudet levyt on nykyään plokattava internetin kautta, jos haluaa muuta kuin top 40 kamaa. Mutta näin kai isot jälleenmyyjät haluavat. Vinyylin myyntikin tapettiin aikanaan, kun isot ketjut eivät enää halunneet myydä niitä.
Ei tuo tammiale paha juttu ollut, hamstrasin itsekin kelpo läjän uudehkoja levyjä kuunteluun, täyteen hintaan kun ei raaski ostaa levyä tyyliin "oisko toi hyvä". Kympillä voi jo kokeillakin. Jos levy on ihan soopaa sitä voi käyttää vaikka lasinalusena.

Pitää tulla piipahtamaan sun officella joku päivä...

Anonyymi kirjoitti...

Adult сервис [url=http://aftertube.net.ua/tags/Tanaka/]Tanaka[/url] Здесь [url=http://aftertube.net.ua/tags/%ED%E0%E1%EB%FE%E4%E0%F2%FC/]наблюдать[/url]
только для тех кому есть 18 лет

Anonyymi kirjoitti...

By the way, dental emergencies, while seemingly petty, should be taken seriously for they have been known, in the worst case scenarios, to turn tragic. proxy server paid. In fact, it paves way for unwarned consequences in the long run. wireless adsl modem vpn firewall router dgfv

Anonyymi kirjoitti...

Certain types of ovarian cysts however might exhibit various symptoms in women and ovarian pain might be one obvious symptom of all. A lot of people may make an effort to make their own merchandise, while some are going to buy courses that will supply these people products and services and also marketing methods to assist them to be able to begin their particular online business., vpn proxy arp. If you want both stability and the opportunity for growth offered by the stock market, consider dividing your investment between fixed and variable immediate annuities. how i change my ip

Anonyymi kirjoitti...

It has truly leveled the playing field in unprecedented ways and allowed investigative practitioners to create their identities utilizing the internet as one of their very powerful marketing tools, tapping into markets and augmenting highly specialized services to high caliber clients in need of assistance and explicit confidentiality. You can get these services with the facilities that you want, with the price that you can pay., sharepoint server development. This does not provide a lot of coverage when it comes to regular physical exams or screenings, but it would at least provide emergency medical care without the financial risk. freebsd ppp conf

Anonyymi kirjoitti...

The exposure in the field, however, offers them a valid chance to give a finishing touch to their talent. network mastv

Anonyymi kirjoitti...

Shop around the big online search engines, but also look for the smaller ones, because they give bigger discounts on occasions. virtual line. Many add on services are being provided at top class beauty salons, other than the basic skin treatments with tips and simple hair coloring treatments. server 7.03

Anonyymi kirjoitti...

There is no limit to the variety of reconditioned products for sale. So, self research is prerequisite while you plan to develop a logo. intel pro 1000 ethernet. The pristine beaches running beside the hotel by the shadow of the palm groves is indeed a treat to most of the travellers and they will really find it enthralling beyond expectation. The idea is backed by economic principles., access 2000 switchboard. Women can find stylish blazers and wraps made of 100% bamboo. access now easy