keskiviikko 18. heinäkuuta 2007

Case Prince

Tämä ei ole enää uutisena niin kovin hot, mutta törmäsin tähän pienen lomailun jälkeen ja keissinä Princen uusimman albumin julkaisu Englannissa on äärettömän mielenkiintoinen. Pähkinänkuoressa tästä on kysymys: Prince ja hänen managementinsa ovat tehneet Mail On Sunday -nimisen lehden kanssa diilin siitä, että Princen uusin albumi jaetaan noin kolmen miljoonan kappaleen painoksena Mail On Sundayn kylkiäisenä. Toimenpide on kuohuttanut luonnollisesti varsinkin retail-puolta ja tottakai myös levy-yhtiötä (SONY BMG) , joka lopulta päätti olla julkaisematta koko levyä Englannissa. Ensinnäkin levykauppiaat raivostuivat siitä, että levy on jaossa "ilmeiseksi" jo reilusti ennen varsinaista kaupallista julkaisua ja kauppiaat päättivät, että levy ei tule hyllyihin ollenkaan. Sittemmin HMV otti kuitenkin Mail On Sundayn myyntiin liikkeisiinsä ja sitä kautta siis myös Princen levyn. Paradoksaalista, koska juuri HMV oli ehkä kovimmin kritisoimassa lehtiprojektia.

En ole vielä törmännyt tietoon, jossa olisi annettu osviittaa siitä, paljonko lehti on maksanut Princelle oikeudesta kylkiäiseen. Varmasti sen verran hyvin, että Prince halusi haistattaa pitkät perinteiselle tavalle julkaista musiikkia. Hänelle oli kuulemma kaikkein tärkeintä saada albumi suurelle joukolle kuuntelijoita. Sen hän tekikin ja sai lisäksi aikamoisen ilmaisen markkinointikampanjan julkisuuden kautta. Tuskin olisi Prince enää myynyt Briteissä miljoonia levyä.

Tästä onkin hyvä aloittaa keskustelu siitä, mikä yleensä on oikea tapa julkaista musiikkia ja kuka siihen on oikeutettu. Monet artistit tulevat tulevaisuudessa menemään kohti omaa yritystoimintaa ja se tulee vaikuttaamaan myös levy-yhtiön rooliin merkittävästi. Muutos on käynnissä jo nyt, mutta tämä trendi tulee voimistumaan. Kun levy-yhtiön vahvuus on perinteisesti ollut juuri jakelussa ja markkinointimuskelissa, niin Princen esimerkki antaa esimakua siitä, että albumit ja tallennettu musiikki saattaakin olla vain promootioväline artistin fanittamiseen. Tallannetu musiikki voi maksaa, mutta se maksun logiikka voi olla ihan toista kuin totutusti.

Ei kommentteja: