keskiviikko 3. tammikuuta 2007

Vuosi 2007 musiikkibisneksessä

Tuore Billboard-lehti on koostanut enemmän kuin mielenkiintoisen kattauksen musiikkibisneksen vuoteen 2007. Juttuja kahlatessa vierähtää helposti parikin tuntia, mutta jos musiikkiin liittyvästä bisneksestä on väääkään kiinnostunut, niin artikkelit antavat paljon ajattelemisen aihetta.

Artikkeleissa käsitellään muun muassa:
-Miten DRM (Digital Rights Management) on väistämättä jäämässä pois. Olen itsekin jonkun aikaa lukeutunut tähän leiriin, joka ei nää usko DRM:stä ainakaan rajoittavana tekniikkana olevan mitään hyötyä. Musiikkin toistovälineitä ja mahdollisuuksia alkaa olla jo niin monenlaisia, että formattien harmonisointi ja yhteensopivuus on kaikkein suurin kysymys.

-Miten musiikkia kuluttavista ihmististä ja P2P -verkkojen käyttäjistä voitaisiin tehdä musiikin uusia myyjiä? Kiehtova ajatus, jokainen voi olla jälleenmyyjä.

-Mitkä ovat uusia verkkoilmöitä alkaneena vuonna?

-Mitä isoja muutia musiikkibisneksessä tullaan kuulemaan tänä vuonna?

-Auoteollisuus on tuomassa vihdoin markkinoille malleja, joissa musiikkisoittimien yhteensopivuutta on jo ajateltu. Muutamilla valmistajilla alkaa olla jo oikeasti järkevän oloisia tapoja toistaa musiikkia autossa - muutakin kuin ankea plugi jossain hanskalokerossa järkyttävän hankalassa paikassa.

Hyvää uutta vuotta!

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

"-Miten musiikkia kuluttavista ihmististä ja P2P -verkkojen käyttäjistä voitaisiin tehdä musiikin uusia myyjiä? Kiehtova ajatus, jokainen voi olla jälleenmyyjä."

niinpä, mutta pitänee muistaa alalla vallitsevat katteet digitaalisessa myynnissä, sekä ison neljän valta-asema globaalissa taloudessa.

pienempien levy-yhtiöiden pitäisi yhdessa luoda saitti, jossa olisi tarjolla riittävästi ja kattavasti musiikkia eri genreissä. yhtenä suurimpana onglemana on välikäsien määrä. pankit ja muut maksuvälineet vaativat turhan suuren komission; olisiko ratkaisuna käyttäjän luoma "tili"jonne voisi tallettaa rahaa? onko suomalainen kuluttaja valmis siihen?

Jani Jalonen kirjoitti...

Olet oikeassa katteiden suhteen. Pienet yhtiöt saavat digimyynneistä vielä huonompaa katetta, kuin isot - joilla on myös iso repertoaari.

Pienempien yhtiöiden keskuudessa mietitään jo yhteenliittymisä, jotka antavat parempia neuvotteluasemia. En pitäisi isojen dominanssia aivan mahdottomana asiana.

Maksujärjestelyt ovat sitten asia erikseen. Ratkottavaa siis riittää, mutta veikkaan tällaisesta musiikin verkostomarkkinoinnista tulevan vielä hyvin merkittävä myynti- ja jakelukanava.